نوشته شده توسط : بهزاد

اینکه سقف و کف میزان کمیسیون برای هر معامله چقدر هستش یکی از دغدغه های مشاوران املاک است . به طور کلی برای معاملاتی که متداول هستند اتحادیه نرخی تعیین کرده اما برای معاملاتی خارج از دسته بندی های اتحادیه نرخی تعیین نشده است و همه چیز به توافق و رضایت طرفین وابسته است.

کمیسیون مشارکت در ساخت نیز یکی از همین مواردی است که به توافق و رضایت طرفین بستگی دارد . به طور کلی یک قاعده وجود دارد هر چقدر که بتوانید به طرفین معامله سود برسانید می توانید درصدی از آن سود را طلب کنید .وقتی شما برای یک مشتری خانه ای می خرید نسبت به اینکه برای سازنده ای ملکی را برای مشارکت در ساخت بگیرید خیلی تفاوت دارد.

محاسبه کمیسیون قرارداد مشارکت در ساخت به دلیل این که این نوع از قرارداد از جمله عقود نامعین است به این معنی است هیچ چهارچوبی برای آن در متن قانون و همچنین در اتحادیه های مشاور املاک وجود ندارد و همین موضوع باعث گمراهی اکثر مالکین و سازندگان ساختمانی است و البته در بسیاری از موارد خود شخص مشاور املاک که با این رنج سروکار دارند.پس نتیجه میگیریم هیچ گونه قانونی در این زمینه وجود ندارد. و همه چیز بستگی به توافق با دفتر املاک یا شخص مشاور املاک دارد ولی نکته ای که در اینجا اهیمت این موضوع را بالا میبرد میزان جلب رضایت و به قولی شیرین بودن شرایط برای سازنده ساختمان است که هر چقدر شرایط بهتری برای سازنده تامین شود خب قطعا سازنده هم بیشتر برای پرداخت کمیسیون بهتر به املاک مایل است.

در بیشتر مواقع نیز کمیسیون بر عهده شخص سازنده است چرا که به نوعی مشاور املاک کارمند سازنده است که برای او فایل مشارکتی پیدا کند و معمولا نیز از مالک یا مالکین کمیسیون دریافت نمیشود چرا که فایل مشارکت در ساخت بسیار ارزنده است و برای جلب رضایت بیشتر مالک کمیسیونی از او دریافت نمی کنند.

هر پروژه ساخت و ساز مشارکتی ، شرایط حقوقی و فنی متفاوتی وجود دارد. پس با توجه به شرایط و ضوابط پروژه خود، قرارداد را عقد کنید. همواره به مشاورین املاک و البته مدیران قرارداد توصیه میکینم بدون داشتن اطلاعات کافی و لازم چه از نظر تجربی و البته حقوقی به تنظیم و انجام قرارداد مشارکت در ساخت اقدامی ننمایند که مشکلات ریز و درشت را برای خود و مالک و سازنده ایجاد نشود.

دریافت پرونده

بهترین پیشنهادات مشارکت در ساخت در سایت دیوار

کمیسیون و یا حقِ دلالی در معاملات ملکی از جنبه قانونی تابع تعرفه تعیین شده از طرف اتحادیه‌های املاک می‌باشد امّا برای قرارداد‌های مشارکت در ساخت تعرفه خاصی تعیین نگردیده.عرف نیز تعریف خاصی برای آن ندارد و الگوی یکسانی برای آن نمی‌توان یافت و نرخ‌ها و ارقام متفاوتی شنیده می‌شود. در مجموع می‌توان اینطور استنباط کرد که کمیسیون قرارداد مشارکت در ساخت توافقی است.



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

در چند سال اخیر در مورد قرارداد مشارکت در ساخت و یا تجمیع آپارتمان‌ها بسیار شنیدیم. مالکانی که خانه‌های قدیمی و کلنگی دارند، به علت نداشتن سرمایه جهت نوسازی و نداشتن فن و تخصص لازم برای ساخت‌و‌ساز، تصمیم می‌گیرند جهت ساخت یک آپارتمان جدید با سازندگان شریک گردند.

این مشارکت با وجود دارا بودن سود زیاد برای طرفین از جمله: ساخت یه بنای نو با رعایت اصول مهندسی به جای سازه قدیمی و ساخت آپارتمان با تعداد بیشتر، بدون رعایت دقیق نکات حقوقی می‌تواند به ضرر یک طرف تمام گردد. خصوصا برای مالکانی که تمام دارایی یعنی زمین خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهند.

بنابراین قبل از امضای این قرارداد، حتما با نکات مهم حقوقی آن آشنا شوید و بدون تحقیق شروع به ساخت‌و‌ساز ننماید. 

 برای ثبت آگاهی تبلیغاتی به سایت شهر24 مراجعه کنید

قرارداد مشارکت در ساخت چه سودی دارد؟

  • نوسازی بافت فرسوده: خانه‌هایی که عمر بالای 25 سال دارند جزو بافت فرسوده محسوب می‌شوند و در برابر زلزله، بلایای طبیعی یا نشست زمین و ساختمان مقاوم نیستند. بنابراین بهتر است بازسازی شوند.
  • زیباسازی و استفاده از امکانات مدرن: مشارکت در ساخت علاوه بر اینکه خانه کلنگی فرسوده را با یک آپارتمان جدید زیبا جایگزین می‌کند، باعث می‌شود از شر مشکلات خانه‌های قدیمی مثل بوی فاضلاب، خرابی لوله‌ها، نداشتن آسانسور، سیستم گرمایشی و سرمایشی غیر اصولی و … خلاص شوید.

در ضمن بسیاری از خانه‌های قدیمی هزینه تعمیر و نگهداری زیادی دارند که حتی با تعمیرات چندباره باز هم مشکل دارند و هر ساله برای صاحب‌خانه هزینه‌تراشی می نمایند.

  • افزایش سرمایه: اگر خانه کلنگی دارید، در هنگام فروش فقط از سود زمین بهره می‌برید نه بنا. اما وقتی مشارکتی آن را می‌سازید، ارزش بنای نوساز هم به زمین شما اضافه می‌شود. حتی اگر خودتان نخواهید در آن‌جا زندگی کنید، با فروش آن سود بیشتری عایدتان می‌شود. پس با این کار، ارزش ملک خود را بیشتر می‌کنید.
  • فروش سریع‌تر: حتما می‌دانید که خانه نوساز سریع‌تر و راحت‌تر از یک خانه کلنگی قدیمی فروش می‌رود و به قول معروف مشتری دست به نقد دارد. پس حتی اگر قصد فروش خانه خود را دارید، بازسازی و نوسازی آن به فروش بهتر آن کمک می‌کند.

نکته‌ای که باید در نظر بگرید این است که در بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم تامین متراژ اولیه برای مالک، مشارکت در ساخت اقتصادی نیست و فروش ملک به صرفه‌تر است. حتما قبل از گرفتن تصمیم به مشارکت در ساخت، با کمک یک مشاور برآوردهای لازم را انجام دهید و از سهم خود آگاه باشید.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت، به قراردادی گفته می‌شود که یکی از طرفین، ملک قدیمی یا به اصطلاح کلنگی یا زمین خود را در اختیار سازنده قرار بدهد تا سازنده با هزینه خود نسبت به ساخت آپارتمان، طبق قرارداد اقدام نماید و طرفین در آپارتمان‌های احداثی شریک شوند.

چگونگی انتقال سند

بحث انتقال سند بسته به نوع توافق طرفین حالت‌های مختلفی دارد، به این صورت که مالک با سازنده توافق می‌کند که در قبال پرداخت چک تضمینی به مبلغی بر مبنای آورده سازنده یا بیشتر، انتقال سند را پس از اتمام عملیات ساخت انجام دهند.
این حالت می‌تواند برعکس باشد، به این صورت که براساس توافق، سند ابتدا به سازنده انتقال یابد و در مقابل چک تضمین از طرف سازنده به مالک سپرده گردد.
حالت سوم این است که مالک متعهد می‌شود قدرالسهم انتقالی خود را به سازنده بر مبنای پیشرفت کار انجام دهد، به این صورت که یک دانگ از سه دانگ سهم سازنده را بعد از سقف پنجم، دانگ دوم را بعد از اتمام نازک‌کاری و دانگ سوم را پس از پایان کار به نام می‌کنند که برای هریک از این مراحل چک تضمینی از سوی مالک نزد سازنده سپرده می‌شود. حالت سوم متعارف‌تر و رایج‌تر میباشد.



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 اسفند 1399 | نظرات ()